Webwinkel opzetten

Pakketjes van de webwinkel in postzakken van PostNL.

Een webwinkel opzetten is op zich niet ingewikkeld, als je van te voren maar goed nadenkt over hoe je straks je webwinkel wil runnen. Wat ga je verkopen, hoe ga je inkopen, ga je werken met producten die productvarianten hebben, wat wil je bereiken met SEO, weet je al wie je concurrenten zijn, word je een prijsstunter of ga je voor service... Talloze vragen waar ik je mee kan helpen.

Ik heb veel ervaring in het opzetten van een webwinkel.

De afgelopen 15 jaar heb ik met mijn eigen bedrijf een webwinkel gehad. Het klinkt wat kneuterig (een webwinkel hebben), maar het was een serieus bedrijf met een behoorlijke omzet. Er werkten 2FTE's en de webwinkel is actief op het gebied van e-commerce retail (kleding in dit geval). In 2020 heb ik de webwinkel verkocht en ben ik mij gaan focussen op het vermarkten van mijn ervaring met het opzetten en onderhouden van een webwinkel.

In de afgelopen jaren heb ik alles al een keer voorbij zien komen en van veel webwinkelsoftware startups waren wij de eersten die de webshop software gebruikten of mochten testen. In 2007 hoorden wij bij een handjevol ondernemers die Lightspeed (destijds bekend als SEOShop) gebruikten, en ook CCV Shop (destijds Biedmeer) hebben we uitgebreid live gebruikt. En daar omheen zwerft natuurlijk van alles; Magento, Prestashop, JouwWeb, Mijn Webwinkel, Adena, Shopify, BigCommerce, NextChapter en weet ik wat er nog meer is. De markt is wat dat betreft vol genoeg om een goede keus te maken.

Alles zelf doen of specialistisch werk uitbesteden zodat je tijd over houdt voor belangrijkere zaken?

Webwinkel opzetten hoe begin je met uitbesteden?

Omdat ik in mijn bedrijf altijd alles zelf gedaan heb, kan ik je over van alles adviseren. Ik ben net als iedereen op een zolderkamer begonnen (letterlijk) en ik ben geëindigd op een kantoor in combinatie met een betrouwbare fulfilment partner die het voorraadbeheer, de verzending en de retouren voor zijn rekening nam. Daar omheen verzorgde ik zelf de SEO, besteedde ik een gedeelte van Google Adwords uit, schreef teksten voor de website, deed de inkopen, de administratie en werkte de website bij met nieuwe producten.

Je moet uiteindelijk een keuze maken om bepaalde diensten in te huren, of om werk uit te besteden. Als je tenminste wil groeien. Google Adwords is zeer tijdrovend als je er weinig verstand van hebt. Die tijd kun je veel beter besteden (aan goede klantenservice of het schijven van teksten bijvoorbeeld). Dat werk laat je dus door een specialist doen, die dat in verhouding erg goed koop doet.

Als je klantenservice niet op orde is, red je het niet.

En, het belangrijkste van een succesvolle webwinkel: een uitstekende klantenservice. Los van het feit dat de software die je wil gaan gebruiken goed bij je aan moet sluiten, is het opzetten of inregelen van een klantenservice prio 1. Juist hiermee kun jij je onderscheiden ten opzichte van de grote spelers op internet. Service is echt key, om het maar zo te zeggen.

webshop-opzetten-1

Houd je administratie secuur bij, dat scheelt veel ergernis.

Regel een accountant waar je mee kan lezen en schrijven. Je zal veel contact hebben met je accountant, want per kwartaal vliegen de getallen om je oren. Om nog maar te zwijgen van het afsluiten van een boekjaar. Wees secuur, werk je administratie elke week bij (echt doen!) en dan bespaar je ook op de kosten van een boekhouder of accountant, want die is a) minder lang bezig met jouw administratie en b) kan hij of zij makkelijker zien welke constructies er opgezet kunnen worden om de belastingdruk tijdelijk wat te verlagen (lees: uitstellen). Een goede accountant is echt de moeite waard.

Schrijf teksten voor je website zodat je beter gevonden wordt in Google.

Het schrijven van teksten heb ik altijd zelf gedaan omdat ik van mening ben dat ik de enige ben die exact weet wat ik verkoop en hoe ik het verkopen wil. Iemand die jouw product niet kent zal nooit de details goed kunnen beschrijven en de meerwaarde van jouw product kunnen verwoorden. Consumenten zijn kritisch, dus moeten je teksten eerlijk en oprecht zijn, maar wel de nodige triggers bevatten om tot aankoop over te gaan. Verdiep je in wat je verkoopt en schrijf je helemaal gek op je weblog, bij productteksten en categorie-teksten.

Er is nog veel meer waar je rekening mee moet houden.

Een webwinkel opzetten is niet ingewikkeld. Je kan alles echt zelf opstarten en in gang zetten. De meeste dingen kun je pima zelf. Wel is het handig om van te voren of tijdens je eerste jaar (bijvoorbeeld) een klankbord te hebben. Sparren met een partner die ervaring heeft en je net even een stukje op weg helpt. Waar loop je tegenaan, hoe pak je nou een verhuizing aan van het ene SAAS webshop platform naar het andere, of wat is de beste manier om oude voorraad kwijt te raken.

Vaak is een gesprek met iemand die alles al weet genoeg om alle info die je hebt ineens op de juiste plaats te zien vallen. Het levert je inzicht op en je krijgt er energie van. Zeker als je een heel A4'tje met ideeën hebt op kunnen schrijven over hoe jij je webwinkel het beste kunt opzetten of kan verbeteren.

Interesse in een gesprek? Stuur mij een berichtje met je vragen, dan kijken we samen of het zin heeft om een dag of dagdeel in te plannen zodat jij een goede start hebt om een webwinkel te beginnen of om je webshop te verbeteren.

Fijne dag!
Daniel

HomeContact • Zo ga ik te werk • Cookiebeleid (EU)Algemene VoorwaardenDisclaimer

©2021 Trail Magic Internetdiensten